در حال بارگزاری

شما اینجا هستید:خانهوبلاگ تقویت لیسنینگ انگلیسی در خانه با 14 روش
تقویت لیسنینگ انگلیسی در خانه با 14 روش

فکر می‌کنید برای تقویت لیسنینگ انگلیسی حتماً نیاز به شرکت در کلاس‌  و صرف هزینه‌های گزاف دارید؟ همین حالا این تصور اشتباه را دور بریزید! ترفندهای سرگرم‌کننده و تأثیرگذاری وجود دارد که می‌توانید به کمک آن‌ها مهارت‌های شنیداری‌تان را تقویت کنید؛ بدون اینکه بخواهید پایتان را از خانه بیرون بگذارید! در این مقاله می‌خواهیم ۱۴ روش ساده و خلاقانه‌ی خانگی را برای تقویت لیسنینگ انگلیسی برایتان شرح بدهیم. آماده‌اید که دنیای جدیدی از صداها و مکالمات را از داخل اتاق خانه‌تان، کشف کنید؟
وقتی به یادگیری زبان انگلیسی فکر می‌کنید، اولین چیزی که به ذهنتان می‌آید چیست؟ شاید مکالمه با یک دوست آمریکایی یا با خواندن کتاب آموزش زبان انگلیسی pdf یا حتی نوشتن در فضای مجازی! اما لیسنینگ، کجای ماجراست؟ مهارت گوش‌دادن، یکی از طلایی‌ترین توانایی‌ها در زبان انگلیسی است که اصلاً و ابداً نباید ساده از کنار آن، عبور کنید. چرا؟ چون وقتی بتوانید به صداهای یک زبان، خوب گوش کنید و به درک درستی از آن برسید، در واقع یک قدم بزرگ به‌سمت تسلط روی آن زبان برداشته‌اید؛ اما چرا انقدر مهم است که مهارت شنیداری خود را تقویت کنیم؟

اهمیت تقویت لیسنینگ زبان انگلیسی

لیسنینگ برای تقویت زبان، بی‌نهایت مهم است؛ چون نه‌تنها مهارت به شما کمک می‌کند تا مکالمات، قیلم‌ها، سریال‌ها و حتی موسیقی خواننده‌های مطرح جهانی را به‌خوبی درک کنید، بلکه درک عمیق‌تری از فرهنگ و جزئیات انگلیسی‌زبان‌های سراسر دنیا به شما می‌دهد. از طرفی، داشتن مهارت لیسنینگ قوی به شما اعتماد به نفس بیشتری می‌دهد تا بتوانید در شرایط مختلف کاری، اجتماعی و فرهنگی، ارتباطات قوی‌تری بسازید. نکته‌ی مهم دیگر اینکه تقویت لیسنینگ زبان انگلیسی، پایه‌ای برای بهترکردن باقی مهارت‌های زبانی مثل اسپیکینگ و رایتینگ است. بنابراین اگر به‌دنبال یادگیری ۳۶۰ درجه زبان انگلیسی هستید، نادیده‌گرفتن لیسنینگ، یک اشتباه بزرگ آموزشی به حساب می‌آید. از آن غافل نشوید!

بهترین روش تقویت لیسنینگ زبان

روش های تقویت مهارت شنیداری یا Listening زبان انگلیسی

حالا که از اهمیت لیسنینگ در آموزش زبان باخبر شدید، بیایید برای تقویت این توانایی ویژه، به‌سراغ روش‌های کاربردی و جذابی برویم که نیازی به هزینه‌ی زیاد و رفت‌وآمدهای خسته‌کننده ندارند! در ادامه ۱۲ روش عالی را معرفی می‌کنیم که می‌توانید به کمک آن‌ها، عضله‌های مهارت شنیداری انگلیسی خود را در خانه به‌طرز شگفت‌انگیزی قوی‌تر کنید:

گوش کردن فعال را تمرین کنید

گوش‌کردن فعال، یعنی توجه کامل به آن چیزی که در حال شنیدنش هستید! این یعنی فقط صدا را از کنار گوشتان عبور ندهید، اتفاقاً با دقت به مکالمات، لهجه‌ها و حتی جزئیات کوچک صداها توجه کنید. می‌توانید با دانلود bbc 6 minute english پارت اول، مجموعه‌ی دو قسمتی ESL Podcast، Business English Pod و… یا تماشای سریال موردعلاقه‌تان شروع کنید. گوش‌کردن فعالانه را به یک تفریح هیجان‌انگیز تبدیل کنید و خودتان را در موقعیت آموزشی نبینید. این موضوع می‌توانید موتور یادگیری‌تان را چند درجه قدرتمندتر کند!

منابع لازم را در دسترس نگه دارید

همیشه در جواب «چگونه لیسنینگ خود را تقویت کنیم؟» یک جمله‌ی ثابت، چشمک می‌زند: منابع درست‌وحسابی تهیه کنید! داشتن منابع متنوع و مناسب، یکی از کلیدهای موفقیت در تقویت لیسنینگ زبان، است. علاوه بر دانلود پادکست انگلیسی و فیلم و… اپلیکیشن‌های آموزش زبان مثل Doulingo و کتاب‌های صوتی آموزشی بروید.

افزایش زمان مطالعه

یکی از راه‌های موثر و ساده در لیسنینگ برای تقویت زبان انگلیسی این است که زمان گوش‌دادنتان را افزایش بدهید. سعی کنید هر روز حداقل ۳۰ دقیقه به محتوای انگلیسی، گوش دهید. این محتوا حتی می‌تواند شامل دانلود اخبار انگلیسی برای تقویت زبان باشد. کافی است شبکه‌هایی مثل VOA Special English، BBC News را در لیست منابع آموزشی‌تان قرار بدهید و ساعت مطالعه‌ی روزمره‌ی خود را بیشتر کنید.

شنیدن منفعل را امتحان کنید

درست است که کمی قبل‌تر، فعالانه گوش‌دادن را به‌عنوان یکی از راهکارهای تقویت لیسنینگ زبان انگلیسی، پیشنهاد کردیم؛ اما این‌بار می‌خواهیم درست بالعکس عمل کنید؛ یعنی در شنیدن زبان، منفعل باشید! چطور؟ شنیدن منفعل به این معناست که هنگام انجام فعالیت‌های متنوع روزانه مانند پخت‌وپز، ورزش یا حتی استراحت، بگذارید یک صوت به زبان انگلیسی در محیط پخش شود. این کار به شما کمک می‌کند که به صدای زبان عادت کنید و به درک عمیقی از تلفظ‌ها و آهنگ‌های طبیعی لهجه برسید. پس گوشی‌هایتان را بردارید و در حین قدم‌زدن، آشپزی، رانندگی یا تمیزکاری اتاق، دکمه‌ی پخش موزیک‌ها و کتاب‌های صوتی انگلیسی را فشار بدهید!

خودتان را از قبل برای مکالمه آماده کنید

اگر قرار است مکالمه‌ای داشته باشید،‌ خودتان را از قبل برای این کار آماده کنید. مثلاً اگر می‌خواهید با کسی درباره‌ی یک موضوع خاص صحبت کنید، قبل از شروع گفتگو درباره‌ی آن موضوع: این چند قدم را طی کنید:

  • اطلاعات لازم را به دست بیاورید.
  • نحوه اداکردن کلمات مرتبط را یاد بگیرید.
  • حرف‌زدن به لهجه‌ی درست را از روی منابعی مانند اخبار و پادکست‌ها، تمرین کنید.

چنین ترفند بامزه‌ای باعث می‌شود که در کنار تقویت اسپیکینگ، مهارت لیسنینگتان هم قدرت بگیرد!

استفاده از منابع معتبر

به هر منبعی، دل خوش نکنید! اگر می‌پرسید چگونه لیسنینگ خود را تقویت کنیم،‌ باید بدانید که منابعی با محتوای غیراستاندارد، می‌توانند روند یادگیری شما را به‌هم بریزند. کتاب‌های صوتی ارزشمند و معتبری مانند دانلود کتاب صوتی بازگشت پادشاه از مجموعه Harry Potter یا کتاب Becoming از میشل اوباما، نمونه‌های مناسبی از منابع قابل‌اعتماد و معتبر هستند. پس در انتخاب منبع آموزشی دقت کنید که زمان و انرژی‌تان برای محتوای بی‌کیفیت به‌هدر نرود!

روش تقویت مهارت شنیداری Listening در خانه

گوش کردن چند مرحله‌ای را امتحان کنید

محتوای صوتی موردنظرتان را یکبار گوش بدهید، بعد متن آن را بخوانید، دست‌آخر دوباره به آن گوش کنید. این روش، همان یادگیری چندمرحله‌ای است که یکی از موثرترین تکنیک‌ها در آموزش لیسنینگ برای تقویت زبان انگلیسی شناخته می‌شود. چنین روشی به شما کمک می‌کند که کلمات و جملات را دقیق‌تر بفهمید و تلفظ‌ها را موشکافانه‌تر بشناسید.

دایره لغاتتان را افزایش دهید

دایره‌ی لغات وسیع‌تر، یعنی درک بهتر از یک زبان! تا جایی که می‌توانید هر روز یک کلمه‌ی جدید یاد بگیرید و از آن را به جمله‌بندی‌های انگلیسی مکالماتتان اضافه کنید. هنگام دانلود فیلم برای تقویت زبان انگلیسی یا گوش‌دادن به اخبار انگلیسی، گوشتان را تیز و کلمات جدید و جالب را شکار کنید. این کار باعث می‌شود که کم‌کم گوشتان به تمامی کلمات آشنا شود و بتوانید بیشترِ صداهای انگلیسی را معنادار بشنوید!

آن‌چه می‌شنوید را بنویسید

این جمله را شنیده‌اید که: «کمرنگ‌ترین جوهرها از پررنگ‌ترین حافظه‌ها قوی‌تر هستند»؟ راستش هر چقدر هم که بخواهید تیزهوش باشید و به حافظه‌تان اعتماد کنید، باز هم نمی‌توانید منکر تأثیر نوشتن در یادگیری شوید! یکی از روش‌های بی‌نهایت موثر برای لیسننگ در تقویت زبان این است که هر چه می‌شنوید را درجا یادداشت کنید. با چنین ترفندی مهارت شنیداری و نوشتاری‌تان همزمان تقویت می‌شود و با یک تیر، دو نشان می‌زنید. دانلود پادکست‌ آموزشی هیجان‌انگیز یا اخبار را پخش کنید و جملاتی که می‌شنوید را روی کاغذ بنویسید. صبور باشید. کم‌کم خودتان به معجزه‌ی این تمرین پی خواهید برد!

شرکت در کلاس های عمومی و خصوصی

کلاس‌های آنلاین، دست شما را در آموزش خانگی باز گذاشته‌اند. می‌توانید از داخل اتاق خودتان، در کلاس‌های عمومی و خصوصی لیسنینگ زبان شرکت کنید و تحت نظارت یک مدرّس حرفه‌ای قرار بگیرید. نظرات و راهنمایی‌های یک استاد در کنار فرصت مکالمه و تعامل با همکلاسی‌ها به شما کمک می‌کند که با شنیدن صحبت‌های آن‌ها، تقویت لیسنینگ زبان انگلیسی خود را به اوج برسانید.

از تکنیک سایه Sgadowing استفاده کنید

راز تمام آموزش‌های تأثیرگذار در سراسر دنیا چیست؟ تکرار! تکرار! تکرار! وقتی دانلود کتاب صوتی به انگلیسی را امتحان می کنید، همزمان با گوینده، جملات را تکرار کنید. این تکنیک به‌نام shadoeing معروف شده است و یکی از شگفت‌انگیزترین تکنیک‌های آموزش زبان به شمار می‌رود. تکنیک سایه باعث می‌شود که تلفظ صحیح و لحن مناسب را یاد بگیرید و در مهارت‌های شنیداری و گفتاری‌تان، حسابی پیشرفت کنید.

آموزش را به سرگرمی تبدیل کنید

اگر بخواهید در تقویت لیسنینگ زبان، روش‌های خانگی را مشابه روش‌های آموزشی مدرسه اجرا کنید، راه به جایی نخواهید برد. تلاش کنید که شنیدن را به یک تفریح روزمره تبدیل کنید. اگر به سریال فرندز علاقه دارید، می‌توانید به کتاب Friends, Lovers, and the Big Terrible Thing از متیو پری گوش بدهید. اگر کنجکاوید که از اتفاقات روز دنیا بیشتر بدانید، اخبار VOA و BBC را با اشتیاق دنبال کنید و اگر از عاشقان پادکست هستید، دانلود پادکست Listen a Minute پارت ششم را امتحان کنید. هر بار از یک منبع خسته شدید، به‌سراغ دیگری بروید. این کار باعث می‌شود که آموزش لیسنینگ شما هرگز به فرایندی کسل‌کننده تبدیل نشود. در یک کلام، لیسنینگ مثل یک شیرینی خوشمزه ببینید که قرار است آن را مشتاقانه قورت بدهید!

خودتان را در معرض لهجه‌های مختلف قرار دهید

تقویت لیسنینگ زبان انگلیسی آنجایی به اوج خود می‌رسد که خودتان را به یک لهجه محدود نکنید. گوشتان را به لهجه‌هایی مثل بریتانیایی، آمریکایی، استرالیایی و… عادت بدهید تا با فهمیدن لهجه‌های مختلف، توانایی شنیدن انگلیسی‌تان بهتر و بهتر شود.

به ترانه‌های انگلیسی گوش بدهید و متن آن‌ها را همزمان بخوانید

آهنگ‌های انگلیسی می‌توانند یک روش دوست‌داشتنی برای یادگیری زبان باشند. به ترانه‌های انگلیسی گوش بدهید و متنشان را دنبال کنید. وجود ریتم و موزیک در این آهنگ‌ها باعث می‌شود که با سرعت بیشتری، گوشتان به کلمات و تلفظ‌ها آشنا شود.

روش های تقویت لیسنینگ

چرا باید مهارت شنیداری زبان انگلیسی را تقویت کنیم؟

دلایل زیادی وجود دارد که تقویت لیسنینگ زبان انگلیسی را به یک تصمیم مهم در زندگی تبدیل می‌کند. تقویت این توانایی خاص، تجربه‌های روزمره‌ی شما را بهبود می‌دهند. چند مورد از دلایل تقویت این مهارت را در ادامه می‌خوانید:

  • شنیدار قوی باعث می‌شود که بفهمید دیگران چه می‌گویند؛ چه در مکالمات روزمره، چه در محیط‌های حرفه‌ای. به همین سادگی! این مهم‌ترین بُعد تقویت لیسنینگ است.
  • می‌توانید فیلم‌ها و سریال‌ها را بدون زیرنویس ببینید. بر اساس یک مطالعه، بیش از ۷۰ درصد افراد ترجیح می‌دهند فیلم‌ها و سریال‌ها را به زبان اصلی تماشا کنند تا بهترین تجربه را داشته باشند.
  • قبولی در آزمون‌های بین‌المللی مثل آیلتس یا تافل، نیاز به مهارت شنیداری قوی دارند. این آزمون‌ها لیسنینگ شما را با دقت مورد بررسی قرار می‌دهند و برای اینکه موفق به دریافت نمره‌ی قبولی شوید، باید بتوانید مطالب متنوع با موضوعات پیچیده را بشنوید و درک کنید.

همان‌طور که تا اینجا متوجه شده‌اید، لیسنینگ برای تقویت زبان نه‌تنها برای ارتباطات بهتر و لذت بیشتر از محتواهای زبان اصلی ضروری است، بلکه در موفقیت‌های تحصیلی، کاری و حرفه‌ای هم نقش مهمی دارد.

جمع‌بندی

حالا می‌توانید با تمرکز روی این ۱۴ تکنیک آموزشی، توانایی شنیداری‌تان را به بهترین و سریع‌ترین شکل، ارتقاء بدهید. یادتان باشد که تقویت لیسنینگ زبان انگلیسی یک‌شبه اتفاق نمی‌افتد و نیاز به استمرار دارد. کافی است از منابع آموزشی خلاقانه مانند کتاب‌های صوتی، پادکست‌ها، اخبار و موزیک کمک بگیرید تا به مرور زمان، سطح لیسنینگ تخصصی‌تان را به‌طرز حیرت‌آوری بالا ببرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

فکر می‌کنید برای تقویت لیسنینگ انگلیسی حتماً نیاز به شرکت در کلاس‌  و صرف هزینه‌های گزاف دارید؟ همین...

آیا شما هم ساعات زیادی از روز خود را مشغول کارکردن هستید و بعد از آن، ساعت‌ها پشت...

کتاب‌های "Super Minds" مجموعه‌ای از کتاب‌های آموزش زبان انگلیسی برای کودکان و نوجوانان هستند که توسط انتشارات کمبریج...