در حال بارگزاری

شما اینجا هستید:خانهوبلاگ چگونه زبان انگلیسی خود را در خانه تقویت کنیم؟
چگونه زبان انگلیسی خود را در خانه تقویت کنیم؟

آیا شما هم ساعات زیادی از روز خود را مشغول کارکردن هستید و بعد از آن، ساعت‌ها پشت ترافیک و در مترو و اتوبوس می‌مانید تا به منزل برسید؟ از پس هزینه‌های زیاد کلاس زبان برنمی‌آیید و نمی‌دانید چطور زبان بخوانید؟! این مشکلات فقط مختص شما نیست. زندگی مدرن برای بیشتر افراد این مشکلات را به ارمغان آورده است. تقویت زبان انگلیسی در خانه یکی از شیوه‌های خوبی‌ست که می‌تواند شما را به هدفتان (تسلط بر انگلیسی) نزدیک کند. البته فراموش نکنید که اگر با برنامه و روش درست پیش نروید، فقط خسته و ناامید می‌شوید. در این مطلب همراه ما باشید تا زبان را به نحوی مؤثر در خانه یادبگیرید.

روش های یادگیری زبان انگلیسی در خانه

زبان خواندن در خانه، خود، روشی برای یادگیری است. روشی که می‌تواند به‌سرعت سبب تقویت زبان شما شود و به اهداف آموزشی، نزدیکتان کند. اما به هر حال انتخاب این سبک از درس خواندن، مانند راه‌رفتن لبه‌ی تیغ است! کافی‌ست تا مسیر نادرستی را انتخاب کنید، آن وقت بازدهی کافی نخواهید داشت و درنتیجه‌ی رعایت نکردن اصول، سطح زبانتان هم تغییری نمی‌کند. در ادامه، انواع روش های یادگیری زبان در خانه را برایتان توضیح خواهیم داد.

خلاصه نویسی و بازنویسی

وقتی از خلاصه‌نویسی صحبت می‌کنیم، منظورمان چیست؟! برخی متنی را می‌خوانند و یا پادکستی را گوش می‌دهند و بخش‌هایی از آن را حفظ می‌کنند و تحت عنوان خلاصه، بازگومی‌کنند. خلاصه‌نویسی این نیست! خودتان را گول نزنید! این موضوع ارتباط تنگاتنگی با بازنویسی دارد.
یکی از راه های تقویت زبان انگلیسی در خانه این است که پس از خواندن یک متن و یا شنیدن کتاب صوتی ایلیاد، مفهوم و منظور کلی را به بیان خودتان و با ساختارهای دیگر بازنویسی (پارافریز) کنید.
اما فایده‌ی این تمرین چیست؟ علاوه بر اینکه درک مطلب شما را تقویت می‌کند، دایره‌ی لغاتتان را هم گسترش می‌دهد. یکی از مهم‌ترین فواید این تمرین این است که به واسطه‌ی نوشتن، کلمات و نکات دستوری را به کار می‌گیرید و به این ترتیب، نحوه‌ی استفاده از آن‌ها را مرورمی‌کنید.

گوش دادن به موسیقی

تقویت زبان انگلیسی در خانه به کمک گوش دادن به موسیقی، روشی نیست که به‌تنهایی سبب تغییر چشمگیری در سطح زبان شما شود؛ اما در کنار روش‌های دیگر بسیار مفید خواهد بود. اگر سطح زبانتان متوسط و یا بالاتر از آن است، سعی کنید که روزانه به آهنگ‌های انگلیسی گوش دهید. این تمرین هم شما را با اصطلاحات مختلف روبرو می‌کند و هم مهم‌تر اینکه سبب تقویت مهارت شنیداری، بهبود تلفظ و درک بهتر تفاوت لهجه بریتیش و امریکن می‌شود.

استفاده از فلش کارت

فلش‌کارت‌ها روشی قدیمی اما مؤثر در آموزش زبان هستند. این روش سبب تقویت دامنه‌ی لغات می‌شود. کارت‌هایی را تهیه کنید و بر یک روی آن‌ها کلمه‌ی جدید و بر روی دیگر مفهوم و معنی را به‌علاوه‌ی مثال بنویسید. نوشتن مثال بسیار مهم است؛ زیرا یادگیری لغت بدون اینکه نحوه‌ی استفاده از آن را در جمله و بافت طبیعی بدانید، غیر ممکن است. شما می‌توانید با دانلود فلش کارت انگلیسی دامنه لغات خود را تقویت نمایید؛ اما واقعیت این است که با چند تکه مقوا و یک ماژیک می‌توانید خودتان فلش‌کارت بسازید.
مهم‌ترین مزیت این روش این است که می‌توانید کارت‌ها را به‌راحتی حمل کنید و درهرجا و هرزمانی، لغات جدید را مرور کنید. به هر حال، لغات بخش مهم و مؤثری از زبان دوم هستند و اگر دایره‌ی لغاتتان محدود باشد، در تمام مهارت‌ها با مشکل مواجه خواهید شد.

یادگیری زبان انگلیسی در خانه

گوش دادن به پادکست و کتاب صوتی

بدیهی‌ترین فایده‌ی گوش‌دادن به پادکست آموزشی، تقویت مهارت شنیدن است. اما فراموش نکنید که این تمرین هیچ کمکی به شما نخواهد کرد، مگر اینکه دانلود داستان صوتی انگلیسی با سطح خودتان را انتخاب کنید! پیشنهاد ما این است که به سراغ پادکست‌هایی با موضوع مورد علاقه‌تان بروید تا انگیزه‌ی بیشتری برای تمرین‌کردن داشته باشید. فایل‌های صوتی، شما را با کاربرد کلمات و اصطلاحات و گرامر‌های مختلف هم آشنا می‌کنند. بهبود تلفظ و لهجه هم از دیگر مزیت‌های چنین تمرینی‌ست. در ادامه، چند پادکست مفید و کاربردی را به شما معرفی خواهیم کرد:

  • ESL Podcast

اگر سطح زبانتان متوسط و یا بالاتر است، ESL Podcast انتخاب بسیار خوبی برای شماست. این مجموعه در دو قسمت منتشر شده و هر قسمت 300 فایل صوتی مختلف 15 الی 25 دقیقه‌ای را دربرمی‌گیرد. این مجموعه همراه با PDF متن فایل‌هاست که به بهبود سطح زبان شما کمک می‌کند.

  • IELTS In One Sight

اگر هدف نهایی شما از زبان خواندن، شرکت‌کردن در آزمون آیلتس است، IELTS In One Sight را انتخاب کنید. این مجموعه نه تنها تقویت مهارت شنیدن، بلکه تقویت تمام مهارت‌های زبانی را به همراه دارد.

  • Business English Pod

هدف بسیاری از افراد از زبان خواندن، مهاجرت کاری‌ست! Business English Pod مهارت‌های زبانی شما را در حیطه‌ی کاری بهبود می‌بخشد. همچنین سبب توسعه‌ی فردی‌تان در زمینه‌هایی مانند کنترل استرس، بیان عقیده، کنترل بیان و لحن، داشتن سخنرانی موثر و… می‌شود.

خواندن مجله و روزنامه انگلیسی

روزنامه و مجله انگلیسی برای تقویت زبان را درنظر داشته باشید! این متون طرز استفاده‌ی واقعی و طبیعی لغات مختلف و گرامرهای متنوع را نشانتان می‌دهند و چه چیزی بهتر از این؟! نکته‌ی مهم دیگری که بسیاری از آن غافل می‌شوند، فرهنگ است! بله! فرهنگ را باید پنجمین مهارت زبانی دانست. مجلات و روزنامه‌ها شما را با فرهنگ انگلیسی‌زبانان آشنا می‌کنند. تسلط بر فرهنگ هم در برقراری ارتباط و هم در شیوه‌ی استفاده از لغات و گرامرها مؤثر است. البته باز هم پیشنهاد می‌کنیم که به‌خصوص اگر به تازگی زبان خواندن را شروع کرده‌اید، حتما از موضوعات موردعلاقه‌تان آغاز کنید؛ برای مثال اگر عاشق ورزش هستید، به سراغ مجلات ورزشی بروید.

خواندن رمان انگلیسی

دانلود رمان به زبان انگلیسی متناسب با سطح خودتان را جدی بگیرید. حواستان باشد که در درجه‌ی اول قرار است از رمان لذت ببرید؛ پس فقط 3 تا 5 درصد لغات متن باید برایتان جدید باشد. هنگام خواندن، وسواس و سختگیری را کنار بگذارید، البته می توانید لغات مهم از طریق دانلود دیکشنری لانگمن را امتحان کنید. سعی کنید تا کلمات ناآشنا را از طریق همنشینی با لغات دیگر حدس بزنید و اگر نتوانستید به سراغ فرهنگ لغت بروید. برای تاثیر خواندن کتاب داستان انگلیسی، می‌توانید از سایر تکنیک‌ها هم کمک بگیرید؛ برای مثال اگر رمان شما فایل صوتی دارد، ابتدا آن را گوش بدهید. از لغات جدید فلش‌کارت تهیه کنید. خلاصه‌نویسی کنید و… .

خواندن کتاب انگلیسی

خواندن کتاب انگلیسی به دو دسته تقسیم می‌شود: کتاب‌های خودآموز و کتاب‌های رمان و داستان. برای آموزش زبان انگلیسی کتاب‌های مختلفی وجود دارد. اول هدفتان را تعیین کنید و سپس اقدام به دانلود کتاب آموزش زبان انگلیسی نمایید. کتاب‌های داستان نیز به‌مانند رمان‌ها می‌توانند فواید زیادی برای شما داشته‌باشند؛ اما اگر حوصله‌ی داستان‌های بلند را ندارید، به سراغ کتاب‌های رمان نروید و داستان کوتاه بخرید. برخی از بهترین داستان‌ها برای آموزش زبان عبارتند از:

  • Christmas in Prague، Amazon Rally و The long Road برای سطح نوآموز (starter)
  • Kong، Dante’s Peak و Dead Man’s Island برای سطح مقدماتی
  • Carmilla، The Snow Goose and Other Stories و Mysteries of the Unexplained برای سطح پیش‌مقدماتی
  • How Green Was My Valley، The Monkey King و Inventions that Changed the World برای سطح میانی
  • Far from the Madding Crowd، کتاب کیمیاگر به انگلیسی و Wuthering Heights برای سطح فوق میانی
  • Northanger Abbey، Jane Eyre و The Bourne Ultimatum برای سطح پیشرفته

اگر به دنبال مرجعی جامع برای آشنایی با انواع رمان‌ها و کتاب‌های داستان انگلیسی هستید، مرجع دانلود سفیرمال منتظر حضور شماست.

یادگیری زبان انگلیسی در خانه

گوش دادن به اخبار انگلیسی

یکی از دیگر از روش ها، گوش‌دادن به اخبار انگلیسی برای تقویت زبان است؛ زیرا اخبار هم مانند مجلات و روزنامه بهترین ابزار مشاهده‌ی استفاده‌ی طبیعی از لغات و گرامر است. همچنین موضوعات مختلفی که در اخبار گفته می‌شود تا حدود زیادی شما را با فرهنگ مردم انگلیسی‌زبان آشنا می‌کند. یک نکته را فراموش نکنید؛ اینکه کمک گرفتن از اخبار بیشتر برای افرادی مناسب است که در سطح میانی و حتی بالاتر هستند. اگر سطح مقدماتی و یا پیش‌میانی هستید، گوش‌دادن به اخبار، شما را فقط دلسرد می‌کند.

تماشای فیلم و سریال انگلیسی

مطمئنیم که دانلود فیلم برای تقویت زبان انگلیسی تفریح بسیاری از شماست! تفریحی ارزان که اگر به زبان اصلی باشد، سطح زبان شما را هم تقویت می‌کند. فیلم و سریال‌ علاوه‌براینکه سبب تقویت مهارت شنیدن می‌شود و شما را با واژگان جدید و اصطلاحات‌ و Slangها آشنا می‌کند، از بهترین شیوه‌های بهبود تلفظ و لهجه است. با تماشای فیلم، مهارت صحبت‌کردن هم تا اندازه‌ی زیادی تقویت می‌شو؛ زیرا شما اصطلاحات عامیانه و روزمره‌ای را یادخواهیدگرفت که در هیچ کتاب آموزشی‌ای نخواهید دید.

مطالعه کتاب های خود آموز

یکی از راه های تقویت زبان انگلیسی در خانه استفاده از منابع خودآموز است. با اندکی پشتکار و برنامه‌ریزی برای مطالعه می‌توانید از کتاب‌های خودآموز استفاده کنید. پیشنهاد ما به شما کتاب‌های 4 مهارتی است؛ یعنی کتاب‌هایی که همزمان بر روی شنیدن، صحبت‌کردن، نوشتن و شنیدن تمرکز دارند. با این حال اگر در حال تقویت مهارت‌هایی مانند شنیدن و صحبت‌کردن و خواندن از طریق روش‌های دیگر هستید، منابع تک مهارتی هم بسیار کمک کننده‌اند. کتاب‌هایی مانند Grammer in use.

حداقل 4 ساعت تمرین روزانه

تا به حال رقابت‌های دو استقامت را تماشا کرده‌اید؟! همواره مقاوم‌ترین شرکت‌کننده که با استمرار و نظم به مسیر خود ادامه می‌دهد، پیروز است! زبان خواندن به‌خصوص وقتی که تصمیم می‌گیرید خودتان در خانه این کار را انجام دهید، مانند یک دو استقامت است. شما باید دربرابر همه‌ی ناامیدی‌ها، شکست‌ها و خستگی‌ها استقامت کنید و پایبند به برنامه‌ی مطالعه‌ی روزانه‌تان جلو بروید. اگر به دنبال یک پیشرفت چشمگیر هستید، حداقل 4 ساعت در روز را به تمرین‌هایی مانند نمونه‌های گفته شده اختصاص دهید.

گفتگو با دوستان انگلیسی زبان

احتمالاً ساعات زیادی از روز خود را مشغول صحبت‌کردن و چت‌کردن با دوستانتان هستید. حالا فرض کنید که یک‌سوم همین زمان را به زبان انگلیسی اختصاص دهید. قطعاً تغییر چشمگیری در سطح زبانتان خواهید دید. دنیای تکنولوژی به کمک شما آمده است. کافی‌ست تا اپلیکیشن‌های مناسب این موضوع را نصب کنید تا با صدها انگلیسی‌زبان آشنا شوید. صحبت‌کردن با یک نیتیو و به‌طورکلی تمرین روزانه صحبت‌کردن تأثیر پررنگی بر تقویت این مهارت دارد. اگر بنابه‌هردلیلی نمی‌توانید با انگلیسی‌زبانان صحبت کنید هم سعی کنید تا حداقل یک پارتنر زبان داشته باشید. می‌توانید از یکی از دوستانتان بخواهید که به صورت روزانه در تمرین صحبت‌کردن، شما را یاری کند.

نوشتن خاطرات به زبان انگلیسی

بنویسید! تا می‌توانید بنویسید! حتماً به دنبال یک موضوع خاص برای تمرین نوشتن نگردید. حتی نوشتن خاطرات روزمره هم مفید است. این کار سبب می‌شود تا تمام دانش خود را به کار بگیرید و تمرینی برای جمله‌سازی‌ست. می‌توانید بعد از نوشتن متن، آن را با صدای بلند برای خودتان بخوانید. این کار کمکتان می‌کند تا متوجه برخی اشتباهاتتان بشوید و آن‌ها را اصلاح کنید.

صحبت‌کردن با خود به زبان انگلیسی

احتمالاً در طول روز درباره‌ی مسائل مختلفی با خودتان صحبت می‌کنید. سعی کنید تا این کار را به زبان انگلیسی انجام دهید. یکی از بهترین تمرین‌ها برای انجام این فعالیت این است که بعد از تماشای فیلم یا دانلود پادکست انگلیسی امریکن، چند دقیقه به زبان انگلیسی آن را برای خودتان نقد کنید.

درگیر بودن با زبان

اگر بخواهیم خلاصه‌ای از تمام راه های تقویت زبان انگلیسی در خانه را شرح دهیم، یک جمله لازم است: با زبان درگیر شوید! شما باید به هر شکلی که می‌توانید انگلیسی را به خانه‌تان بیاورید و زندگی روزمره‌تان را با آموزش زبان درگیر کنید. فیلم دیدن، کتاب خواندن، اخبار گوش‌دادن، پارتنر زبان داشتن، چت‌کردن با انگلیسی‌زبانان و… همه راه‌هایی برای این درگیری هستند.

بهترین روش یادگیری زبان در منزل

فواید یادگیری زبان انگلیسی در خانه

انعطاف در زمان! مهم‌ترین فایده‌ی انگلیسی خواندن در خانه این است که می‌توانید زمانتان را خودتان تنظیم و مدیریت کنید. دیگر مجبور نیستید که حتماً زمانی طولانی را برای کلاس رفتن و برگشتن صرف کنید، بلکه تمام زمان‌های خالی‌تان در طول روز را برای مطالعه استفاده می‌کنید. نکته‌ و فایده‌ی دیگر، مسئله‌ی هزینه است. این روزها که درآمدها از میزان مخارج کمتر است، ثبت نام کلاس زبان و درس خواندن کار بسیار سختی‌ست. با تقویت زبان انگلیسی در خانه می‌توانید در هزینه‌هایتان صرفه‌جویی کنید. البته که دنبال‌کردن آرزوها ارزش پول خرج‌کردن را دارد؛ اما به هر حال مطالعه‌ی خودخوان راه خوبی برای صرفه‌جویی‌ست.

جمع‌بندی

تقویت زبان انگلیسی در خانه ، مسئله‌ای‌ست که این روزها بسیاری به فکر آن هستند. اما چگونه؟! اگر شما هم به دنبال این روش هستید باید جزئیات آن را بدانید تا وقتتان تلف نشود و واقعاً نتیجه‌ی مطالعه‌ی خودخوان را ببینید. ما در این مطلب سعی کردیم تا بهترین تمرین‌ها را به شما معرفی کنیم. مطمئن باشید که اگر وقت کافی را به تمرین‌کردن اختصاص دهید و تمام آنچه گفته شد را رعایت کنید، به‌زودی پیشرفتتان را خواهید دید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. امیرعلی گفت:

    ممنون از اینکه روش های تقویت زبان در منزل رو ذکر کردید.
    ممنون از زحمات تتون 🙂

    1. پشتیبانی سفیرمال گفت:

      همراه عزیز سفیرمال سلام
      بسیار خوشحالیم که این مطلب برای شما مفید بود، با آرزوی موفقیت برای شما

مطالب مرتبط

فایل‌های صوتی کتاب Speak Out در کنار دانلود کتاب امریکن انگلیش فایل استارتر به عنوان یک مکمل ارزشمند...

دانلود فایل صوتی کتاب Oxford Word Skills یکی از بهترین روش‌های تقویت مهارت‌های زبانی است. با استفاده دانلود...

اگر سی سال پیش، کسی می‌خواست زبان انگلیسی را بیاموزد، انتخاب زیادی برای روش یادگیری زبان نداشت. نهایتاً...