در حال بارگزاری

شما اینجا هستید:خانهوبلاگ چگونه پادکست انگلیسی گوش کنیم و زبان یاد بگیریم؟
چگونه پادکست انگلیسی گوش کنیم و زبان یاد بگیریم؟

احتمالاً افراد زیادی را دیده‌اید که با دانلود پادکست انگلیسی، زبان خود را تقویت کرده‌اند. حتماً شما هم وسوسه شده‌اید و به دنبال چند پادکست خوب می‌گردید که به بهبود سطح زبانتان کمک کند. فراموش نکنید که استفاده از هر شیوه‌ی آموزشی‌ای اگر با آگاهی همراه نباشد، شما را به نتیجه نخواهدرساند. از همین رو، دانستن نحوه استفاده از پادکست انگلیسی بسیار مهم است. اگر شیوه‌ی استفاده را ندانید، احتمالاً به هدف نخواهیدرسید یا ممکن است که بسیار ناامید و خسته شوید. با ما همراه باشید تا با خواندن این مطلب، مسیر را برایتان هموار کنیم!

نحوه استفاده از پادکست انگلیسی

پادکستی مناسب با سطح زبانی خودتان را انتخاب کنید

انتخاب پادکست متناسب با سطح زبان خودتان بسیار مهم است. بهتر است که اگر در سطح مقدماتی، میانی یا فوق میانی هستید، از فایل‌های صوتی آموزشی استفاده کنید؛ اما اگر سطحتان پیشرفته است، پادکست‌های غیرآموزشی که برای خود انگلیسی‌زبانان تهیه می‌شوند هم انتخاب خوبی هستند. فراموش نکنید که انتخاب محتوای غیر متناسب با سطحتان، شما را ناامید می‌کند و انگیزه‌تان را می‌کشد!

موضوع مورد علاقه‌تان را انتخاب کنید

برای اینکه انگیزه‌ی بیشتری داشته باشید، پادکست‌هایی با موضوع مورد علاقه‌ی خودتان را انتخاب کنید. دنیای منابع آموزشی انقدر گسترده است که قطعاً هر موضوعی ازقبیل ورزش، گردشگری، علمی، آشپزی، طبیعت، داستان و… در آن جای دارد.

با سرعت کم گوش کنید

به هیچ وجه لازم نیست که از روز اول و بار اولی که شنیدن را آغاز می‌کنید، به دنبال سرعت بالا باشید! توقعتان از خودتان را پایین بیاورید و واقع‌بین شوید! بعد از دانلود کتاب صوتی انگلیسی، بار اولی که به فایل آن گوش می‌دهید، حتماً باید تمام کلمات را واضح بشنوید؛ پس اگر سرعت صحبت‌کردن گوینده برای شما زیاد است، آن را کم کنید. سایت‌ها و اپلیکیشن‌های زیادی، قابلیت تغییر دادن سرعت را دارند.

بار اول پادکست را بدون متن گوش دهید

خودتان را تنبل نکنید! اگر از همان بار اول، فایل صوتی را به همراه متن گوش دهید، با چالش‌های اصلی شنیدن و درک مطلب روبرو نمی‌شوید و مهارتتان تقویت نمی‌شود. مهم نیست که در بار اول، تمام کلمات را متوجه شوید یا نه. مهم فقط این است که تلاش خودتان را بکنید. درنهایت هرچه از پادکست متوجه شدید را به‌صورت خلاصه یادداشت کنید. این کار به تقویت درک شنیداری شما کمک می‌کند.

واژگانی را که نمی دانید یادداشت کنید

هنگامی که پادکست را بدون متن آن گوش می‌دهید، احتمالاً بسیاری از کلمات را متوجه نمی‌شوید. سعی کنید که آن‌ها را یادداشت کنید. مهم نیست که از املای آن‌ها مطمئن هستید یا نه. مهم دقتی‌ست که به خرج می‌دهید. نوشتن کلمات ناآشنا باعث می‌شود که تمرکز و دقت شما بالاتر برود. این کار درنهایت به تقویت مهارت شنیدنتان کمک می‌کند.

نحوه گوش دادن به پادکست زبان اصلی

از پادکست خلاصه نویسی کنید

یکی از اقدامات مهم در نحوه استفاده از پادکست انگلیسی ، خلاصه‌نویسی است. نوشتن خلاصه‌ای از آنچه شنیده‌اید، درک شنیداری شما از مطلب را بهبود می‌بخشد. به مرور تمرکز و دقتتان هم افزایش پیدا می‌کند و به این ترتیب از لحاظ شنیداری، تقویت خواهید شد.

برای بار دوم از متن پادکست استفاده کنید

حالا که درک و تمرکز خود را سنجیدید، نوبت به یادگیری بیشتر می‌رسد. گوش دادن به هزاران فایل صوتی بدون فهمیدن بخش‌های زیادی از آن‌ها، فایده‌ای ندارد. برای بار دوم پادکست را پخش کنید و هم زمان به متن آن نگاه کنید. کدام بخش‌ها را متوجه نشدید؟ تلفظ کدام کلمات را بلد نبودید؟ معنی کدام لغات و جملات برایتان ناآشناست؟ این‌ها تمام سؤالاتی هستند که شنیدن مجدد پادکست همراه با متن، پاسخ آن‌ها را به شما خواهد داد.

از هر اپیزود فهرست کامل تهیه کنید

حالا لیستی از تمام کلمات و اصطلاحات جدید پادکست تهیه کنید. برای اینکه یادگیری مؤثر و فعالی داشته باشید، سعی کنید تا در لیستتان مثال‌های متعددی برای هر کلمه بنویسید. نحوه استفاده از پادکست انگلیسی زمانی اثرگذار خواهد بود که تکنیک‌های مختلف یادگیری لغات را با شنیدن خود ترکیب کنید. تکنیک‌ها را مدنظر قرار دهید تا دایره‌ی لغاتتان گسترش یابد.

در بار سوم از تکنیک سایه استفاده کنید

مثل سایه دنبال گوینده‌ی پادکست باشید! یعنی چه؟! برای بار سوم، فایل صوتی را پخش کنید و هر چه می‌شنوید را تکرار کنید. شما به دو طریق می‌توانید این کار را انجام دهید: با متن و بدون متن. منظورمان این است که می‌توانید همزمان متن پادکست را ببینید و هرچه می‌شنوید را تکرار کنید و یا این کار را بدون متن انجام دهید. تکنیک سایه هم مهارت شنیدن و هم صحبت کردن، تلفظ و لهجه‌ی شما را تقویت می‌کند.

خودتان متن پادکست را بنویسید

اکثر زبان‌آموزان از این مرحله و شیوه غافل می‌شوند. اگر بدانید چه تأثیر مثبتی بر تمرکز شما دارد هر روز انجامش خواهید داد. پادکست را با سرعت کم پخش کنید و هم‌زمان، هرچه می‌شنوید را بنویسید. در ابتدا این کار بسیار سخت است؛ اما به‌زودی می‌توانید حتی با سرعت عادی به پادکست گوش دهید و شنیده‌هایتان را یادداشت کنید. این تمرین، سرعت گوش و دست شما را یکسان می‌کند و تمرکزتان را بسیار افزایش می‌دهد.

مزایای استفاده از پادکست انگلیسی

پس از بررسی نحوه استفاده از پادکست انگلیسی و پاسخ دادن به پرسش « چگونه با پادکست زبان یاد بگیریم؟ » خوب است که مزایای آن را هم بدانید.

  • بهبود مهارت شنیدن

بدیهی است که با دانلود پادکست آیلتس سبب تقویت مهارت شنیدن و درک شما می‌شود. شنیدن یکی از 4 مهارت اصلی (listening، Writing، Reading و Speaking) در آموزش زبان است که نباید از آن غافل شوید؛ زیرا بدون تقویت این توانایی در برقراری ارتباط دچار مشکل خواهید شد.

  • بهبود دامنه‌ی لغات

همانطور که پیش از این هم اشاره کردیم، لیست کردن لغات و حفظ کردن آن‌ها باعث می‌شود که چند وقت بعد هرچه یاد گرفته‌اید را فراموش کنید. شما باید لغات را در بافت (Context) بشنوید تا نحوه‌ی استفاده از آن‌ها را یادبگیرید. پادکست‌ها استفاده از لغات را نشانتان خواهند داد.

  • بهبود گرامر (دستور زبان)

یک کتاب آموزش گرامر را جلویتان بگذارید و روزی ده بار بخوانید. باز هم نمی‌توانید در جای صحیح از گرامری که خوانده‌اید استفاده کنید؟! بله! درست است! آموزش گرامر هرچه غیرمستقیم‌تر باشد، نتیجه‌ی بهتری خواهد داشت. شما در هنگام شنیدن پادکست با گرامرهای مختلف و نحوه‌ی استفاده از آن‌ها و آموزش غیرمستقیم مواجه خواهیدشد.

  • بهبود تلفظ

تلفظ درست مسئله‌ی مهمی در یادگیری زبان است که باید از همان ابتدای آموزش، جدی‌اش بگیرید. سعی کنید هرچه در پادکست می‌شنوید را عیناً تکرار کنید تا تلفظتان بهتر شود.

  • لهجه‌ای شبیه به نیتیوها

صحبت‌کردن با لهجه‌ی نیتیو آرزوی هر زبان‌آموزی‌ست! گوش دادن مداوم به فایل‌های صوتی و تلاش برای تقلید از آن‌ها، کمک می‌کند تا پس از گذر مدت کوتاهی، لهجه‌ی خوبی هم پیدا کنید. اگر نحوه استفاده از پادکست انگلیسی را به‌درستی بدانید، از مزایایی که گفتیم بهره‌مند خواهید شد. این‌ها مهم‌ترین مزایای استفاده از فایل‌های صوتی هستند. قطعاً پادکست‌ها فواید دیگری هم دارند. نظر شما چیست؟!

مراحل استفاده از پادکست انگلیسی

مهم‌ترین مراحل در پاسخ به پرسش « چگونه با پادکست زبان یاد بگیریم ؟» را پیش از این توضیح دادیم؛ اما حالا یک بار دیگر و به‌صورت خلاصه به مراحل استفاده از پادکست انگلیسی می‌پردازیم.

  • پادکستی با موضوع مورد علاقه و متناسب با سطح زبانی خودتان را انتخاب کنید.
  • برای تهیه‌ی پادکست می‌توانید از سایت‌ها و اپلیکیشن‌های مختلف کمک بگیرید.
  • اگر زبان‌آموز مبتدی هستید و یا به‌تازگی تصمیم گرفته‌اید که مهارت شنیداری خود را تقویت کنید، به فایل‌های صوتی با سرعت کم گوش دهید.
  • در محیطی ساکت قرار بگیرید و سعی کنید تا با بیشترین تمرکز، شنیدن را آغاز کنید.
  • به لغات دقت کنید و سعی کنید تا خلاصه‌ای کلی از فایل را متوجه شوید و بنویسید.
  • برای بار دوم، فایل صوتی را گوش دهید و این بار هم‌زمان به متن آن هم نگاه کنید.
  • فهرستی از کلمات و اصطلاحات جدید همراه با مثال و نحوه‌ی استفاده از آن‌ها تهیه کنید.
  • برای بار سوم، پادکست را پخش کنید و با تکنیک سایه پیش بروید.
  • در آخر هم سعی کنید تا هرچه می‌شنوید را بنویسید.

چرا باید پادکست انگلیسی گوش کنیم؟

حالا که می‌دانید نحوه استفاده از پادکست انگلیسی چگونه است، شاید بپرسید چرا باید به پادکست گوش دهیم؟
بهبود مهارت شنیدن، به بهبود برقراری ارتباط کمک می‌کند و سبب می‌شود که شما بتوانید از اطلاعات خود در زبان انگلیسی بهتر استفاده کنید. درحقیقت اگر آنچه می‌شنوید را درک نکنید، نمی‌توانید درباره‌ی آن صحبت کنید یا نظر بدهید؛ پس گوش دادن به پادکست‌های مختلف سبب تقویت مهارت شنیدن و درک شنیداری‌تان می‌شود. گسترش دایره‌ی واژگان، بهبود گرامر، تقویت لهجه و بهبود تلفظ هم از دلایل دیگری هستند که شما را به سوی پادکست‌ها هدایت می‌کنند. حالا شاید بپرسید چه پادکست‌هایی گوش دهیم؟! ما چند تا از بهترین، مؤثرترین و کارآمدترین آن‌ها را به شما معرفی خواهیم کرد.

  • ESL Podcast

ESL Podcast در دو مجموعه عرضه می‌شود. هر مجموعه 300 فایل صوتی 15 الی 20 دقیقه‌ای دارد و فایل‌ها همراه با PDF متن هستند. فایل‌های این مجموعه، موضوعات متنوع و به‌روزی را دربرمی‌گیرند که هر یک، واژگان و اصطلاحات مربوط به خود را به شما آموزش می‌دهند. فقط حواستان باشد که پادکست‌های ESL مناسب زبان‌آموزان مبتدی نیستند و اگر سطح متوسط به بالا هستید می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.

  • Pimsleur ENGLISH

پیمزلر علاوه بر اینکه مجموعه‌ای از پادکست‌هاست، یک روش معتبر و تأییدشده برای آموزش زبان در سطح جهانی را هم ارائه می‌کند. اصول آموزشی این مجموعه باعث می‌شوند که در کمترین زمان ممکن، زبان دوم را یادبگیرید. بله زبان دوم! درست شنیدید. پیمزلر علاوه بر زبان انگلیسی، مجموعه‌هایی برای سایر زبان‌ها هم دارد.

  • Business English Pod

اگر به دنبال تقویت شنیدن و صحبت‌کردن در حیطه‌های کاری هستید، Business English Pod را انتخاب کنید. علاوه بر تمام مزایایی که یک پادکست خوب می‌تواند داشته باشد، فایل‌های صوتی این مجموعه شما را با مهارت های لازم برای کنترل استرس، بیان عقیده، کنترل بیان و لحن، داشتن سخنرانی مؤثر و… آشنا می‌کند. شما با تهیه‌ی هریک از پادکست‌های بالا از مرجع دانلود سفیرمال علاوه بر تخفیف ویژه‌ی این مجموعه، از مشاوره‌ی رایگان آموزشی تلفنی و آنلاین هم بهره‌مند خواهید شد.

نحوه گوش دادن به پادکست انگلیسی

آیا با گوش دادن به پادکست مکالمه هم تقویت می شود؟

چگونه با پادکست زبان یاد بگیریم؟ وقتی صحبت از آموزش انگلیسی با پادکست می‌شود، اولین چیزی که به ذهن هرکسی خطور می‌کند، تقویت مهارت شنیدن است؛ اما این تنها مهارتی نیست که شما خواهید آموخت.
همانطور که گفتیم، گوش دادن به پادکست به تقویت مهارت صحبت‌کردن و مکالمه‌ی شما هم کمک می‌کند. فرض کنید که یک نفر با لهجه‌ی غلیظ آمریکایی از شما ساعت را بپرسد، احتمالاً به دلیل مهارت کم در شنیدن، از او می‌خواهید که سؤالش را مجدد تکرار کند. در حقیقت، تا زمانی که متوجه نشوید او چه می‌گوید، قادر به جواب دادن و ایجاد مکالمه نیستید.
پادکست‌ها شما را با تلفظ‌های صحیح و لهجه‌های مختلف آشنا می‌کنند. همچنین شیوه‌ی به‌کارگرفتن لغات و نکات گرامری در جمله و در موقعیت‌های واقعی را به شما نشان می‌دهند. طبیعتاً هرچه دانش گرامری و دایره‌ی لغاتتان گسترش پیدا کند، در مکالمه هم قوی‌تر خواهید بود.

جمع‌ بندی

با دانلود کتاب های صوتی همچون دانلود کتاب صوتی هری پاتر و یادگاران مرگ نقش بسیار پررنگی در یادگیری زبان انگلیسی دارند؛ اما نحوه استفاده از پادکست انگلیسی بسیار مهم است. از انتخاب یک فایل مناسب تا نوشتن هرآنچه می‌شنوید، تمام این‌ها به تاثیرگذاری بیشتر پادکست‌ها کمک می‌کنند. شما با تقویت مهارت شنیدن خود به عنوان یکی از 4 مهارت مهم و اصلی آموزش زبان، می‌توانید مکالمه و سایر مهارت‌هایتان را هم تقویت کنید. ما در این مطلب تلاش کردیم تا خلاصه و مفید، صفر تا صد پادکست گوش دادن را به شما توضیح دهیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. marjan ashrafi گفت:

    من همیشه در راه سرکار پادکست فارسی گوش میدادم و از پادکست انگلیسی فراری بودم اما الان حدود دئ هفته هستش که دارم
    ESL Podcast رو گوش میدم علاوه بر یادگیری واقعا جذاب هم هستش.

مطالب مرتبط

تابه‌حال هنگام تماشای یک فیلم هالیوودی و مقایسه‌ی آن با یک سریال بریتانیایی، حس کرده‌اید که دارید به...

این کتاب برای آموزش زبان انگلیسی به کودکان طراحی شده است. این کتاب به گونه‌ای تدوین شده که...

فایل‌های صوتی کتاب Speak Out در کنار دانلود کتاب امریکن انگلیش فایل استارتر به عنوان یک مکمل ارزشمند...