در حال بارگزاری

شما اینجا هستید:خانهوبلاگ روش یادگیری زبان با فیلم – راهکارهای یادگیری انگلیسی با فیلم
روش یادگیری زبان با فیلم – راهکارهای یادگیری انگلیسی با فیلم

اگر سی سال پیش، کسی می‌خواست زبان انگلیسی را بیاموزد، انتخاب زیادی برای روش یادگیری زبان نداشت. نهایتاً چند آموزشگاه زبان انگلیسی محدود و تعدادی کتاب در اختیار داشت. این روزها شما با تعداد زیادی از منابع و روش‌های مختلف یادگیری زبان روبرو هستید که همه‌ی آن‌ها چالش یادگیری را با لذت، تنوع و سرعت بیشتر آمیخته‌اند و در جهت رسیدن به هدف به شما کمک می‌کنند. اگر به تماشای فیلم، سریال و انیمیشین علاقه‌مندید، در این مطلب ما را همراهی کنید تا به شما بگوییم که: « چگونه با فیلم انگلیسی یاد بگیریم ؟».

چگونه با فیلم انگلیسی یاد بگیریم؟

برونوی درون سرت مدام فریاد می‌زند که نمی‌توانی زبان انگلیسی را یاد بگیری؟! حتماً انیمیشین جذاب لوکا را به زبان اصلی ببین تا هم برونوی پرحرف ذهنت را بهتر بشناسی و هم مسیر یادگیری به کمک انیمیشن را آغاز کنی!
یادتان باشد که نباید انتظار داشته باشید که در ابتدای راه، همه‌ی دیالوگ‌های فیلم را متوجه شوید یا بعد از گذشت چند هفته و دیدن چند فیلم، سطح زبان شما تغییر کند. برای یادگیری زبان انگلیسی نیاز دارید تا به‌صورت اصولی و درست فیلم و سریال تماشا کنید و فرصت دهید تا آموخته‌های شما در ذهنتان ته‌نشین شود. برای تماشای فیلم زبان انگلیسی با هدف یادگیری، رعایت نکات زیر الزامی است.

  • تکرار و مرور: برای یادگیری مؤثر زبان از طریق فیلم، نیاز دارید که فیلم‌ها را بارها و بارها تماشا کنید. یک ‌بار دیدن فیلم تأثیر زیادی در بهبود مهارت‌های زبان انگلیسی ندارد. برای یادگیری واقعی، تکرار و مرور منظم ضروری است.
  • تمرکز بالا: معمولاً تماشای فیلم‌ها برای سرگرمی است؛ اما برای موفقیت در یادگیری زبان انگلیسی، باید فیلم را به طور فعال و بادقت تماشا کنید. به جای تماشای غیرفعال و صرفاً سرگرمی، لازم است که روی هر کلمه و بخش از فیلم تمرکز کنید و عمیقاً به جزئیات آن فکر کنید. این روش به یادگیری شما کمک بیشتری می‌کند.
  • تقسیم‌بندی فیلم: تماشای کامل یک فیلم می‌تواند باعث خستگی و دلزدگی و کاهش تمرکز شما شود. بهتر است فیلم را به بخش‌های کوچک‌تر تقسیم و هر قسمت را جداگانه تماشا کنید. این کار به شما کمک می‌کند تا مطالب را بهتر درک کنید و بر روی هر بخش به خوبی مسلط شوید.
  • استفاده از زیرنویس: زیرنویس‌ها می‌توانند ابزار مفیدی برای یادگیری زبان باشند، حتی اگر به نظر برسد که یک لقمه‌ی حاضر و آماده هستند! استفاده از زیرنویس‌ می‌تواند سرعت خواندن و درک شنیداری شما را افزایش دهد. علاوه بر افزایش دایره‌ی لغات، باعث تشخیص کلمات و بهبود گرامر می‌شود. پس برای استفاده از آن در یادگیری زبان انگلیسی با فیلم تردید نکنید.
  • مشارکت و تقلید: چگونه با فیلم انگلیسی یاد بگیریم ؟ در حین تماشای فیلم، فعالانه درگیر شوید؛ یعنی جملات و دیالوگ‌های فیلم را با صدای بلند تکرار کنید. سعی کنید لهجه و تلفظ صحیح کلمات را به درستی و شبیه شخصیت‌های فیلم ادا کنید. همراه با آن‌ها صحبت‌هایشان را تکرار و زبان بدن آن‌ها را به‌خوبی تقلید کنید.

یادگیری انگلیسی با فیلم

مزایای یادگیری زبان انگلیسی با فیلم

پس از پاسخ دادن به سؤال « چگونه با فیلم انگلیسی یاد بگیریم ؟» نوبت به مزایای این روش می‌رسد. این روزها شیوه‌های زیادی برای یادگیری زبان انگلیسی وجود دارد؛ مثل تماشای فیلم و سریال، دیدن انیمیشن و کارتون، گوش دادن به آهنگ‌های انگلیسی و پادکست، خواندن داستان‌های کوتاه و دانلود رمان انگلیسی، مطالعه‌ی مجلات و مقالات، پیدا کردن یک پارتنر برای مکالمه، چت انگلیسی و…. . هرکدام از این روش‌ها فواید خاص خود را دارند و باعث ارتقای تمام یا بخشی از مهارت‌های زبان انگلیسی فرد می‌شوند. در ادامه به مزیت‌های روش یادگیری زبان انگلیسی با فیلم اشاره می‌کنیم.
یادگیری زبان انگلیسی با فیلم، مسیر سخت و گاهی کسالت‌بار آموختن را برای افراد شیرین و جذاب‌تر می‌کند. با تماشای فیلم، علاوه بر افزایش مهارت شنیداری و گفتاری، توانایی همزمان شنیدن و درک صحبت‎‌های گوینده را به‌دست می‌آورید. با دایره‌ی لغات بیشتر و اصطلاحات مختلف و کاربردشان در بستر زندگی روزمره آشنا می‌شوید. شنیدن و یادگیری عبارات جدید، باعث تقویت دستور زبان، آشنایی با افعال و زمان‌ها، حتی فرهنگ مردم و در نهایت یادگیری بیشتر زبان انگلیسی می‌شود.
یادآوری و به خاطر سپردن واژگان جدید و عبارت‌ها برای شما در فضای بصری و جذاب فیلم آسان‌تر خواهد بود. از همه مهم‌تر، فرصت درگیر شدن با انگلیسی واقعی را به‌دست می‌آورید. کتاب‌ها و منابع آموزشی با هدف آموزش زبان برای زبان‌آموزان تهیه شده‌اند؛ اما فیلم و سریال و پادکست‌ها هدفی غیرآموزشی داشته و برای افراد بومی و غیربومی انگلیسی زبان ساخته می‌شوند.
به بیان دیگر، منابع آموزش انگلیسی، فیک و دستکاری شده هستند؛ برای مثال، سرعت گفتگوها در آن‌ها از حد نرمال پایین‌تر است و مخفف کردن یا کوتاه کردن کلمات در آن‌ها دیده نمی‌شود. از طرفی ادبیات نوشتاری و گفتاری با هم یکی نیست؛ پس زبان‌آموز با انگلیسی واقعی مواجه نمی‌شود. در عوض، دیدن فیلم و سریال انگلیسی شما را به دنیای واقعی زبان وارد می‌کند. با تمرین و تکرار این سبک یادگیری و پیشرفت سطح زبان اعتماد به نفس فرد برای ادامه‌ی مسیر یادگیری بیشتر خواهد شد.

روش های یادگیری انگلیسی با فیلم

تا اینجا به مزیت‌های یادگیری زبان انگلیسی از طریق تماشای فیلم، سریال یا انیمیشن اشاره کردیم. مزایایی ازقبیل جذابیت یادگیری و تقویت مهارت شنیدن و مکالمه در بستر زبان انگلیسی واقعی. در ادامه، به پرسش اصلی خود یعنی « چگونه با فیلم انگلیسی یاد بگیریم ؟» می‌پردازیم. پیش از هر چیز، فراموش نکنید که اطلاعات مختلف ازجمله کلمات جدید، اصطلاحات، نکات دستوری و… ناگهان و با فشردن یک دکمه وارد ذهن شما نمی‌شوند! پس تمرین حرف اول را می‌زند.
فرآیند یادگیری زبان نیاز به مطالعه‌ی اصولی و تکرار، تمرین و تلاش دارد. حتی همین روش جذاب و سرگرم کننده‌ی تماشای فیلم انگلیسی بدون روش صحیح، راه به جایی نمی‌برد. چندین روش‌ امتحان شده است که اکثرا با هم مشترک هستند. شاید تنها تفاوت آن‌ها در تکرار بعضی گام‌ها یا زمان‌بندی تماشای فیلم باشد.
ابتدا با یک جستجوی ساده در اینترنت یا رفتن به بخش دانلود فیلم برای تقویت زبان انگلیسی یک فیلم یا سریال و یا انیمیشن را دانلود کنید. برای شروع یک انیمشین  مناسب با سطح زبانتان را انتخاب کنید و مطابق با روش زیر شروع به تماشای آن کنید. به یاد داشته باشید که هر بخش از فیلم را در یک روز جداگانه ببینید.

  1. انتخاب فیلم و انیمیشین براساس علاقه و سطح زبان (مرجع دانلود سفیرمال)
  2. تماشای کامل فیلم (اگر سطحتان پایین است، بار اول با زیرنویس فارسی ببینید.)
  3. تقسیم فیلم به بخش‌های 15 تا 20 دقیقه‌ای
  4. تماشای دقیق هر بخش با زیرنویس انگلیسی در یک روز (هر جا لازم بود فیلم را متوقف کنید و از ابتدا تماشا کنید تا متوجه جملات شوید.)
  5. یادداشت لغات و اصطلاحات جدید با کمک دیکشنری
  6. مرور یادداشت‌ها و تکرار مجدد هنگام بازبینی فیلم
  7. تماشای مجدد همان بخش در روز بعد، بدون زیرنویس و تکرار تمام جملات فیلم (در صورت نیاز به نوشته‌هایتان نگاه کنید.)
  8. تکرار مراحل بالا برای قسمت‌های با‌قی مانده تا تمام شدن فیلم
  9. تماشای مجدد فیلم به طور کامل بدون زیرنویس همراه با تکرار جملات و ارزیابی خودتان

روش یادگیری زبان انگلیسی با فیلم

موفقیت در یادگیری زبان انگلیسی با فیلم

برای موفقیت در روش یادگیری زبان انگلیسی با فیلم ، فقط انتخاب و تماشای یک فیلم کافی نیست. سعی کنید فیلم‌های باکیفیت و مورد علاقه و متناسب با سطح خود را با مشورت اساتید زبان و افراد باتجربه انتخاب کنید. فروشگاه سفیر مال زیر نظر استاید با تجربه و زبده، مجموعه‌‌های متنوعی از فیلم و سریال را با موضوعات مختلف گرد‌آوری کرده است. با تهیه‌ی آن‌ها می‌توانید همیشه و هر جا به منابع آموزشی خود دسترسی داشته باشید.
اگر متوجه شدید که به فیلمی علاقه ندارید یا متوجه موضوع آن نمی‌شوید، تماشای آن را متوقف و فیلم دیگری را امتحان کنید. هنگام تماشای فیلم، به طور فعال گوش دهید و با دقت به مکالمات، لهجه‌ها، و تلفظ‌ها توجه کنید. سعی کنید گفتگوی شخصیت‌ها را بشنوید و جملات را عین آن‌ها تکرار کنید.
اگر بدون زیر نویس فیلم را نگاه می‌کنید، انتظار نداشته باشید که همه‌ی آن را همان بار اول متوجه شوید. همیشه دیکشنری، قلم و کاغذ به همراه داشته باشید. لغات، اصطلاحات و عباراتی را که برایتان جدید،  جذاب و کاربردی‌ست را یادداشت و با صدای بلند تکرار و تمرین کنید.
برای یادگیری زبان انگلیسی راه‌های دیگری غیر از تماشای فیلم و سریال هم وجود دارد. شرط اولیه برای انتخاب این روش، علاقه‌مندی شما به تماشای فیلم، سریال و یا انیمیشین است. اگر این روش برای شما مفید و کاربردی نیست، پیشنهاد می‌کنیم که راه دیگری را امتحان کنید.

چرا در یادگیری زبان انگلیسی از فیلم استفاده کنیم؟

حالا که می‌دانید چگونه با فیلم انگلیسی یاد بگیریم ، بهتر است علت آن را هم بدانید. تماشای فیلم تنها راه یادگیری زبان انگلیسی نیست؛ اما یکی از راه‌های کاربردی، جذاب و پرطرفدار بین زبان‌آموزان است. با این روش، فرآیند یادگیری و تقویت مهارت‌های زبان جذاب‌تر و بالذت و کیفیت بیشتری همراه خواهد شد. شاید تجربه‌ی این را داشته‌اید که در مسیر یادگیری زبان، گاهی ناامید و خسته شده‌اید و یا از مطالعه‌ی کتاب و متون قدیمی دلزده باشید. اینجاست که شیرینی تماشای اصولی فیلم به علاقه و یادگیری شما جان دوباره می‌دهد!
علاوه بر جذابیت یادگیری و آشنا شدن با فرهنگ کشورهای انگلیسی زبان، فرصتی برای تمرین و ارتقاء مهارت‌های شنیداری و مکالمه نیز وجود دارد. زبان‌آموز با انگلیسی واقعی و بومی درگیر می‌شود و عبارات و اصطلاحات را در بستر زندگی واقعی مردم یاد می‌گیرد. این یک مزیت ویژه‌ نسبت به بقیه‌ی روش‌ها مخصوصا کتاب‌های آموزشی زبان است.
تماشای فیلم تأثیر مثبتی بر عملکرد مغز و حافظه نیز دارد؛ زیرا تکرار و مشاهده‌ی مداوم فیلم‌ها به‌طور غیرمستقیم باعث تثبیت کلمات و عبارات در ذهن و یادآوری راحت‌تر و سریع‌تر آن‌ها می‌شود. باتوجه به تمام آنچه تا این لحظه گفتیم، تماشای فیلم‌های زیر را به شما پیشنهاد می‌دهیم:

  • فیلم Lion King
  • فیلم Split
  • فیلم Annabelle: Creation
  • فیلم Venom
  • فیلم Elemental
  • فیلم Lightyear
  • و…

شما با تهیه‌ی پک آموزشی هر یک از فیلم‌های بالا از طریق فروشگاه سفیرمال، علاوه بر خود آن‌ها از یک PDF اصطلاحات و توضیحات مربوط به فیلم هم بهره‌مند می‌شوید.

تماشای فیلم تا چه حد به تقویت زبان انگلیسی کمک می کند؟

اگر به تازگی شروع به یادگیری زبان انگلیسی کرده باشید، تماشای فیلم انگلیسی نه تنها کمکی به شما نمی‌‌کند، چه بسا موجب دلسردی و ناامیدی‌تان هم می‌شود. پس برای شروع لازم است دانش زبان انگلیسی و مهارت‌های خواندن، نوشتن، شنیدن و مکالمه‌ی خود را به حد مناسب برسانید. می‌توانید به صورت خودخوان شروع به یادیگری زبان کنید یا در کلاس‌های آموزشگاه سفیر شرکت کنید.
وقتی به سطح مناسبی از زبان رسیدید، تماشای فیلم را وارد برنامه‌ی مطالعه‌تان کنید. دوباره تاکید می‌کنیم که موضوع فیلم باید مورد علاقه و مناسب سطح شما باشد و با اصولی که در این مقاله اشاره شده تماشا و تمرین شود.
فراموش نکنید که تماشای فیلم به تنهایی برای یادگیری زبان کافی نیست؛ هرچند که می‌تواند بخش مهمی از فرآیند یادگیری و پیشرفتتان باشد. فیلم‌ها به تقویت مهارت‌های شنیداری، افزایش دایره‌ی لغات و بهبود درک مطلب کمک می‌کنند؛ اما برای یادگیری جامع زبان، نیاز به ترکیب این روش با تمرین و مطالعه در مهارت‌های دیگر است.

نحوه یادگیری زبان با فیلم

جمع‌ بندی

امروزه روش‌های یادگیری زبان انگلیسی محدود به کتاب‌های آموزشی و کلاس نیست. یکی از این روش‌های جذاب و سرگرم‌کننده، تماشای فیلم است که می‌تواند به سرعت عمل، دقت و کیفیت یادگیری شما اضافه کند. یادتان باشد که باید انتخاب و تماشای فیلم‌ به صورت هدفمند و اصولی انجام شود. ما در این مطلب سعی کردیم که به پرسش « چگونه با فیلم انگلیسی یاد بگیریم ؟» پاسخ دهیم و صفر تا صد این روش را به شما معرفی کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. اردشیر ترابی گفت:

    سلام وقتتون بخیر،
    نحوه یادگیری زبان با فیلم یکی از موثرترین راهکار‌های آموزشی برای یادگیری زبان انگلیسی و یا هر زبان دیگر به‌خصوص از سطح متوسط به بالا هست.

    1. پشتیبانی سفیرمال گفت:

      همراه عزیز سفیرمال سلام
      بسیار خوشحالیم که این مطلب برای شما مفید بود، با آرزوی موفقیت برای شما

  2. فرزانه گفت:

    به نظر من برای پاسخ به سوال چطور با فیلم انگلیسی یادبگیریم به این صورت است که باید فیلم‌های مناسب سطح خود را انتخاب کنیم و به تماشای آن‌ها با زیرنویس انگلیسی بپردازیم تا همزمان با تقویت شنیداری، دایره لغات خود را نیز گسترش دهیم

    1. پشتیبانی سفیرمال گفت:

      همراه عزیز سفیرمال سلام
      بسیار خوشحالیم که این مطلب برای شما مفید بود، با آرزوی موفقیت برای شما

مطالب مرتبط

کتاب "Speak Now" یک مجموعه آموزشی زبان انگلیسی است که برای بهبود مهارت‌های مکالمه طراحی شده است. این...

کتاب‌های "Super Minds" مجموعه‌ای از کتاب‌های آموزش زبان انگلیسی برای کودکان و نوجوانان هستند که توسط انتشارات کمبریج...

این کتاب برای آموزش زبان انگلیسی به کودکان طراحی شده است. این کتاب به گونه‌ای تدوین شده که...